Vrijdag 22 mei vond een inhoudelijk en constructief gesprek plaats tussen het bestuur van SV Donia, delegaties van PvdA, GroenLinks en CDA van Provinciale Staten Fryslân en Barbara Gardeniers, wethouder Sport van gemeente De Fryske Marren.

Aanleiding voor het gesprek was het ontstane gat in het financiële dekkingsplan van SV Donia door het waarschijnlijk niet toekennen van de BOSA-subsidie van €560.000. Dit is het gevolg van gewijzigde spelregels na een technische storing binnen het ministerie van VWS.

De delegaties spraken uit het betrokken ministerie om verdere uitleg te vragen over het structurele tekort in de beschikbare BOSA-gelden en de reden waarom de regels rondom het subsidieproces zijn gewijzigd. Daarnaast willen zij onderzoeken welke mogelijkheden er binnen VWS bestaan om tot een oplossing te komen, bijvoorbeeld door beschikbare middelen voor 2027 naar voren te halen of eerder toe te kennen.

Ook willen de delegaties onderzoeken hoe vanuit de provincie ondersteuning kan worden geboden, bijvoorbeeld via een garantstelling of een provinciale subsidie. Tijdens de commissievergadering eind juni zal dit onderwerp worden besproken, mogelijk met een inspreekmoment voor SV Donia.

Het bestuur van SV Donia is erkentelijk voor de brede erkenning van het maatschappelijke en gemeenschappelijke belang van het nieuwe sportcomplex en voor de geboden ondersteuning om vertraging te voorkomen. Het bestuur ziet het vervolgproces met vertrouwen tegemoet en houdt vast aan het vastgestelde tijdspad en de afgesproken doelstellingen.

Vorige week kwam in het nieuws dat er bij de verwerking van aanvragen voor de BOSA-uitkering een storing in het systeem heeft plaatsgevonden. Hierdoor wordt de subsidie op een andere manier verdeeld.

Een groot aantal aanvragers is hierdoor gedupeerd, waaronder ook Stichting SV Donia. De kans is groot dat het aangevraagde subsidiebedrag van € 560.000 niet in 2026 aan SV Donia wordt uitgekeerd.

Inmiddels is duidelijk geworden dat de gemeente De Fryske Marren op gemeentelijk, provinciaal én landelijk niveau aandacht vraagt voor deze problematiek. Wij hopen vanzelfsprekend dat er voor alle aanvragers die in 2026 buiten de boot dreigen te vallen, een goede en structurele oplossing komt.

Voor Stichting SV Donia is het van groot belang dat wij zonder onderbreking verder kunnen gaan op het pad dat wij zijn ingeslagen. Wij hebben er vertrouwen in dat wij, in goed overleg met de gemeente De Fryske Marren, zonder belemmeringen kunnen blijven werken aan de realisatie van een prachtig nieuw sportcomplex.

Bestuur Stichting SV Donia

Namens het bestuur stichting SV Donia en de verenigingscommissie van SV Donia nemen we jullie graag kort en helder mee in de laatste ontwikkelingen rondom de fusie en het nieuwe sportpark

1. Subsidie

Er is goed nieuws: de financiering van het sportpark is grotendeels rond. De subsidies zijn nagenoeg toegekend. We wachten op dit moment nog op de definitieve uitslag van de BOSA-regeling in juni. Zodra deze rond is, hebben we een compleet en sluitend financieel plaatje.

Daarnaast bereiden we een aanvraag voor binnen de SuMaVa-subsidie (Duurzaam Maatschappelijk Vastgoed). Deze regeling richt zich specifiek op duurzame investeringen, zoals zonnepanelen, en kan vanaf 1 juni worden aangevraagd.

Ook kijken we vooruit naar aanvullende lokale subsidiemogelijkheden. Door nu al de voorwaarden en spelregels in kaart te brengen, zorgen we ervoor dat we deze aanvragen straks op het juiste moment kunnen indienen.

2. Vervolgstappen gemeente

De gemeente start naar verwachting in de periode juli–september met de bestemmingsplanwijziging. Er is maandelijks overleg met de gemeente, waarbij we elkaar op de hoogte houden van de voortgang. Dit zorgt voor een goede samenwerking en helpt tempo te houden in het proces. Voor zover zover nu bekend is, wordt het rapportage van het ecologie- en flora/faunaonderzoek eind april verwacht. Het grondonderzoek neemt iets meer tijd in beslag.

In het najaar wordt vervolgens de bouwaanvraag ingediend. Daarna is het afwachten of er bezwaarprocedures volgen. De ambitie van de gemeente is om in januari te starten met de bouw.

3. Werkgroepen verenigingscommissie in actie

De eerste bijeenkomsten met de werkgroepen hebben inmiddels plaatsgevonden. Tijdens deze sessies zijn de verschillende groepen samengesteld en zijn de doelen per werkgroep vastgesteld. De werkgroepen richten zich onder andere op:

Elke werkgroep werkt zelfstandig aan haar onderwerp, doet inventarisaties en voert gesprekken om tot goede voorstellen te komen. Lijkt het je leuk om mee te denken? Meld je dan aan bij één van de bestuursleden of via bestuur@svdonia.nl.

4. Betrokkenheid sponsoren en ledenavond

Tijdens de sponsoravond op 16 januari in het Zalencentrum is aan de aanwezige sponsoren een toelichting gegeven op de stand van zaken rondom het nieuwe sportcomplex. Daarnaast is dit ook besproken tijdens de sponsorlunch van Renado op 22 maart. Op deze manier houden we ook onze sponsoren actief betrokken bij de ontwikkelingen.

Binnenkort organiseren we een ledenavond na de training. Dit moment gebruiken we om jullie verder bij te praten en om input op te halen. De exacte datum volgt snel.

Met sportieve groet,
Bestuur stichting SV Donia
Verenigingscommissie SV Donia

 


Zoals toegezegd tijdens de verschillende ledenvergaderingen, informeren we jullie via deze nieuwsbrief over de nieuwste ontwikkelingen rondom het nieuwe sportcomplex.

1. Gemeente De Fryske Marren
Na de unanieme instemming in juli 2025 met het voorlopige ontwerp, is een nieuwe fase aangebroken. De gemeente heeft de eerste voorbereidingen getroffen om met de planologische procedure te starten die de realisatie van het sportpark mogelijk maakt. Hiervoor moeten externe partijen diverse onderzoeken uitvoeren. Daarnaast is gestart met de voorbereiding van de aanbesteding voor de gronden, infrastructuur en in een later stadium ook de velden.
De hiervoor benodigde financiële middelen zijn volledig gereserveerd bij de gemeente. Wij kunnen, samen met de gemeente, alvast voorbereidingen treffen voor de benodigde omgevingsvergunning van het nieuwe clubgebouw. Romke Lemstra is de nieuwe projectleider namens de gemeente De Fryske Marren. Hij heeft de ambitie om in augustus 2027 het nieuwe sportcomplex in gebruik te nemen.

2. Stichting SV Donia
Stichting SV Donia werkt aan het sluitend krijgen van het dekkingsplan voor de financiering van de opstallen.
Hoe ziet dit dekkingsplan er ook alweer uit?
 Het accommodatiebeleid van gemeente DFM dekt 40% van de kosten.
 De reeds toegekende Regiodeal levert 25% op.
 De nog aan te vragen BOSA-subsidie is goed voor 20%.
 Voor de resterende 15% zou de LEADER-subsidie een belangrijke bijdrage kunnen
leveren.

Op 6 oktober jl. is opnieuw een pitch gehouden om deze subsidie te verkrijgen. Daarnaast worden diverse lokale subsidies aangevraagd. Ook kan door zelfwerkzaamheid flink worden bespaard en zijn er aanvullende mogelijkheden, zoals een lening of obligatiesysteem, om uiteindelijk tot 100% dekking te komen.
Bart Zijlstra is in september 2025 toegetreden tot het bestuur van SV Donia.

3. Verenigingscommissie
De verenigingscommissie gaat aan de slag met het vormen van één nieuwe gezamenlijke vereniging uit de drie bestaande verenigingen.
Vanaf oktober is Sjoerd van Aalsum voorzitter van deze commissie. Samen met Bart Zijlstra geeft hij verdere invulling aan dit proces.
De eerste bijeenkomst vond plaats op 3 november jl. Vanuit de commissie zullen verschillende werkgroepen worden gevormd die zich
bezighouden met specifieke onderdelen van de toekomstige vereniging. In een later stadium krijgt de commissie ondersteuning van Erik Baas, die ruime ervaring heeft met soortgelijke trajecten.
Na de updates die in augustus met alle voetbalbesturen zijn gedeeld, is tijdens de drie ledenvergaderingen in november opnieuw een uitgebreide toelichting gegeven. Hiermee is iedereen nu volledig op de hoogte van de stand van zaken omtrent het nieuwe gezamenlijke
sportcomplex.

Laten we met z’n allen de schouders eronder zetten om dit prachtige project tot een groot succes te maken!

Bestuur Stichting SV Donia

PS.
DE LEADER SUBSIDIE IS BINNEN !!
Dinsdag 18 november kregen we het verheugende bericht dat de volledige LEADER subsidie is toegekend. Onze grote dank gaat uit naar de subsidie commissie die gewoon heeft volgehouden en tot drie keer toe een aanvraag heeft gedaan.
Dan is driemaal toch scheepsrecht !

Daar zijn we alweer met een nieuwe update !

Op 18 juni zijn we met een groep sporters naar het gemeentehuis geweest om het Petear bij te wonen. Hidde de Boer heeft daar, namens Donia, op uitstekende wijze duidelijk gemaakt dat we toe zijn aan een nieuw gezamenlijk sportcomplex.

De gemeenteraad van gemeente De Fryske Marren heeft vervolgens op 2 juli jl. unaniem ingestemd met het voorlopig ontwerp van het nieuwe sportcomplex Donia ( velden en infrastructuur) en kennisgenomen van het voorlopig ontwerp van de bijbehorende
gebouwen en stichtingskosten.
Dit is een hele grote en belangrijke stap voorwaarts voor ons project, waar we natuurlijk heel
erg blij mee zijn.

Hoe gaat het nu verder?
We komen nu echt in een nieuwe fase waarin gestart kan worden met o.a.:
- De planologische procedure om het sportcomplex mogelijk te maken
- Het definitieve ontwerp van het clubgebouw
- Het Bouwbestek
- Offertes en subsidie aanvragen
- Voorbereiden omgevingsvergunningen

Na de zomer gaan we de al eerder genoemde Verenigingscommissie opstarten die zich bezig gaat houden met alles wat te maken heeft met het samengaan van de voetbalverenigingen.

Wil jij ook meedenken en meebeslissen? Meld je dan aan als commissie lid. Dit kan door een mail te sturen naar: bestuur@svdonia.nl

Het besluit van de gemeenteraad geeft ons extra energie en veel vertrouwen dat we met z’n allen toe gaan werken naar een fantastisch gezamenlijk sportcomplex

Bestuur Stichting SV Donia

UPDATE INZAKE NIEUW SPORTCOMPLEX ( juni 2025)

- Al snel na de laatste nieuwsbrief van mei 2025 komen we  met een nieuwe update.

- Het college van B&W heeft ons Donia project formeel behandeld en er besluiten over genomen. Het geheel wordt op 18 juni tijdens een petear in de gemeenteraad besproken. Vervolgens kan de raad op 2 juli een besluit gaan nemen.

- Even op een rij:

dinsdag 10 juni: delegatie van SV Donia bezoekt diverse raadsfracties

maandag 16 juni:             delegatie van SV Donia bezoekt diverse raadsfracties

woensdag 18 juni:           Petear gemeenteraad  vanaf 15.00 uur

Voorafgaand hieraan vragen wij op ludieke wijze aandacht voor ons project. Hiervoor gaan er ±30 RVLC leden aangevuld met leden van STD en de kaatsvereniging met een bus naar Joure.

Een afgevaardigde van SV Donia maakt gebruik van de mogelijkheid om in te spreken.

Woensdag 2 juli:              Besluit gemeenteraad ( dat zou ook nog op 9 juli nog kunnen)

- Om onze plannen kracht bij te zetten zou het fijn zijn wanneer er zoveel mogelijk “Donia -mensen” op de publieke tribune aanwezig zijn. Als je van plan bent om te komen graag een mailtje naar bestuur@svdonia.nl  Hou er wel rekening mee dat het petear om 15.00 uur begint en dat we als 3e punt op de agenda staan.

- Voor de liefhebbers de link naar de agenda van het petear van 18 juni 2025 a.s.  ( agendapunt 2.3)

-Vanzelfsprekend zijn we blij dat er nog voor de zomer meer duidelijkheid komt en we hopen natuurlijk dat de gemeenteraad instemt met ons mooie plan.

 

Bestuur Stichting SV Donia

- Na de laatste nieuwsbrief van maart 2025 is het een tijdje stil geweest vanuit SV Donia. Er wordt op de achtergrond hard gewerkt om ervoor te zorgen dat  de gemeenteraad nog voor de zomervakantie over het beoogde nieuwe sportpark vergadert. Er is ons verzekerd dat iedereen daar zijn of haar uiterste best voor doet.

-De aanvraag voor de Leader subsidie is ingediend en het wachten is nu op de uitslag. De aanvraag is positief ontvangen dus we hebben goede hoop dat het volledige bedrag wordt uitgekeerd.  Mocht het deze keer niet lukken dan doen we in oktober 2025 een nieuwe poging.

- Erg goed nieuws: Het door ons aangevraagde bedrag bij de Regiodeal is volledig toegekend !

Dit is een grote stap richting  volledige financiële dekking van ons plan en steun vanuit de verschillende overheidsinstanties.

- Om het financieel dekkingsplan helemaal rond te krijgen is er een lijst gemaakt met allerlei subsidie mogelijkheden die we later in het proces aan kunnen gaan vragen.

- Zoals al eerder aangekondigd is het de bedoeling dat er voorafgaand aan de raadsbehandeling een delegatie van SV Donia met daarin een vertegenwoordiger van alle verenigingen, op diverse maandagavonden bij alle raadsfracties langs gaat  om nogmaals de plannen aan te prijzen en waar nodig toe te lichten.  We wachten hiermee totdat ons plan  daadwerkelijk op de agenda van een raadsvergadering staat.

-  Het is en blijft een kwestie van de lange adem .Al zijn we er nog niet we komen wel stap voor stap dichterbij de realisatie van ons mooie en unieke plan.

 

Bestuur Stichting SV Donia

Na de algemene leden vergaderingen van 6 februari 2025 is het de hoogste tijd voor een nieuwsbrief.
We vinden het best wel bijzonder dat er op een gewone donderdagavond 275 mensen de moeite hebben genomen om hun mening te laten horen. In onderstaande twee afbeeldingen zijn de uitslagen duidelijk weergegeven.

-Op maandag 24 februari 2025 jl. hebben we met vertegenwoordigers van alle moederverenigingen en RVLC de uitslagen besproken en verdere stappen doorgenomen.

-SV Donia is in gesprek met de gemeente over de uitslag van de stemmingen. Daarbij wordt ook bekeken op welk moment het raadsvoorstel door de gemeenteraad kan worden behandeld. Omdat dit zorgvuldig moet worden gedaan kunnen we niet vasthouden aan de gecommuniceerde datum van 19 maart 2025. Het streven is en blijft om het raadsvoorstel zo spoedig mogelijk door de gemeenteraad te laten behandelen.

-Het is de bedoeling dat er door SV Donia wordt ingesproken en het lijkt ons een goed idee dat we op ludieke wijze de aandacht van de raadsleden op onze plannen gaan vestigen. Hoe we dat gaan doen horen jullie zo spoedig mogelijk.

-Voorafgaand aan de raadsbehandeling, gaat er een delegatie van SV Donia met daarin een vertegenwoordiger van alle verenigingen, op diverse maandagavonden bij alle raadsfracties langs om nogmaals de plannen aan te prijzen en waar nodig toe te lichten.

-Om het samengaan van de verenigingen zo goed mogelijk te laten verlopen is het nu de tijd om de verenigingscommissie op te starten. Hiervoor hebben zich al mensen opgegeven maar er kan nog best een aantal bij. Wil je meedenken over alles wat met de nieuwe gezamenlijke vereniging te maken heeft? Geef je dan op via de mail ( bestuur@svdonia.nl) of bij één van de bestuursleden van je voetbal vereniging.

Tenslotte spreken we de wens uit dat de gemeenteraad zo spoedig mogelijk instemt met onze plannen en dat we met z’n allen verder kunnen met de ontwikkeling van dit prachtige plan.

Bestuur Stichting SV Donia

Aanstaande donderdagavond om 20:30uur in de kantine is ALV (klik hier voor aanvullende info). Kom en stem in met de *intentie* om Renado, VVI en vv Langweer als één voetbalvereniging op het nieuwe sportpark per seizoen 2027-2028 samen te laten gaan. Het gaat er op dit moment om dat we de gemeenteraad laten zien dat we dit doel nastreven, omdat zij in april een financieel besluit neemt over ons nieuwe sportpark. Op een later moment volgt uiteraard nog een formele en bijzondere algemene ledenvergadering om daadwerkelijk definitief te besluiten over fusie, verhuizing en verdere details.

Het bestuur rekent erop dat ieder lid van 18 jaar of ouder aanstaande donderdag langskomt en heb je kinderen onder de 18 jaar die lid zijn van onze vereniging, zorg ervoor dat je hun stem ook uitbrengt. 2027-2028 lijkt uiteraard nog ver weg, maar het is belangrijk dat we nu deze voornemens in grote getale kenbaar maken!

Sportieve groet,
Besturen Renado, VVI, vv Langweer, RVLC en Stichting SV Donia

Copyright © 2026 SV DONIA.
Techniek, design & hosting aangeboden door Somar Webdesign St.Nicolaasga