Overleg met provincie en gemeente over BOSA-subsidie

Gepubliceerd op 26 mei 2026 door S.V. Donia

Vrijdag 22 mei vond een inhoudelijk en constructief gesprek plaats tussen het bestuur van SV Donia, delegaties van PvdA, GroenLinks en CDA van Provinciale Staten Fryslân en Barbara Gardeniers, wethouder Sport van gemeente De Fryske Marren.

Aanleiding voor het gesprek was het ontstane gat in het financiële dekkingsplan van SV Donia door het waarschijnlijk niet toekennen van de BOSA-subsidie van €560.000. Dit is het gevolg van gewijzigde spelregels na een technische storing binnen het ministerie van VWS.

De delegaties spraken uit het betrokken ministerie om verdere uitleg te vragen over het structurele tekort in de beschikbare BOSA-gelden en de reden waarom de regels rondom het subsidieproces zijn gewijzigd. Daarnaast willen zij onderzoeken welke mogelijkheden er binnen VWS bestaan om tot een oplossing te komen, bijvoorbeeld door beschikbare middelen voor 2027 naar voren te halen of eerder toe te kennen.

Ook willen de delegaties onderzoeken hoe vanuit de provincie ondersteuning kan worden geboden, bijvoorbeeld via een garantstelling of een provinciale subsidie. Tijdens de commissievergadering eind juni zal dit onderwerp worden besproken, mogelijk met een inspreekmoment voor SV Donia.

Het bestuur van SV Donia is erkentelijk voor de brede erkenning van het maatschappelijke en gemeenschappelijke belang van het nieuwe sportcomplex en voor de geboden ondersteuning om vertraging te voorkomen. Het bestuur ziet het vervolgproces met vertrouwen tegemoet en houdt vast aan het vastgestelde tijdspad en de afgesproken doelstellingen.

Terug naar het berichtenoverzicht
Copyright © 2026 SV DONIA.
Techniek, design & hosting aangeboden door Somar Webdesign St.Nicolaasga